Amfiteáter je rímsky vynález. Pozostával z arény
s elipsovitým pôdorysom, obklopeným radmi sedadiel usporiadaných
do poschodí, z ktorých mohlo bezpečne sledovať predvádzané zápasy
veľké množstvo divákov. Bojovali tu gladiátori a defilovali
exotické zvieratá, ktoré sa potom pred očami žasnúceho davu vzájomne
povraždili a pozabíjali. Rím
mal už pred stavbou Kolosea niekoľko amfiteátrov ale po veľkom požiari
roku 64 po Kr. bol potrebný nový. Vespazián, ktorý bol cisárom od
roku 69 po Kr., nariadil stavbu priestorného amfiteátra, ktorý mal niesť
jeho meno a svojou veľkosťou a krásou mal predstihnúť všetky
ostatné. Známym
sa stal ako Flaviov amfiteáter a bol zriadený na dne umelého
jazera. Jazero patrilo k nákladnému komplexu Zlatého domu, ktorý
vybudoval jeho predchodca Nero. Voľba tohto miesta, pokiaľ ide o stavebnotechnickú
stránku, bola premyslená a symbolizovala koniec jedného dekadentného
stavebného obdobia. Vespazián rovnako ako Nero načrtol stavebný
program veľkého štýlu, ale urobil to v záujme verejnosti, a nie
z čistej súkromnej túžby po pôžitkoch. Iróniu je, že Nero sa
mohol aj posmrtne pomstiť za Vespaziánovo premenovanie: od 8. st. je
Flaviov amfiteáter známy pod názvom Koloseum. Predpokladá sa, že
tento názov je odvodený od kolosálnej Nerónovej sochy, ktorá stála v bezprostrednej
blízkosti. Koloseum
meria po obvode takmer 500 metrov, je vysoké 48,5 metra a pozostáva
z travertínu, tufu a tehál. Roku 80 po Kr. ho Vespaziánov nástupca
Titus zasvätil ceremoniálom, pri ktorom bolo predvedených 5000 divých
zvierat. Ani v tej dobe však ešte dielo nebolo dokončené. Posledná
vrchná divácka tribúna sa pristavala iba za vlády ďalšieho cisára
Domiciána. Ešte
dôležitejšia však bola starostlivá organizácia traktu, kde boli
zvieratá. Architekti Kolosea s veľkou zručnosťou vybudovali
systém chodieb a výťahov, ktorý privádzal rozdivočené
zvieratá z klietok pod javiskom priamo do arény. Rad súčastí
tejto štruktúry si možno prezrieť ešte aj dnes rovnako ako sokle
a nosníky vo štvrtom, najvyššom poschodí. Tieto kamene kedysi držali
stožiare, ktoré umožňovali napnúť cez arénu amfiteátra obrovskú
stanovú strechu. Šikovne vymyslené usporiadanie plachiet, kladkostrojov
a lán obsluhovali špeciálne vycvičení námorníci. V 18.
a 19. st. sa považovalo za zaujímavé a vzrušujúce pozorovať
Koloseum v noci. Impozantná stavba sa v tom čase už značne
rozpadala a bujneli na nej rastliny, čo trvalo až do polovice 19.
st. V Ríme
vo Villa Borghese sú mozaiky znázorňujúce zápasnícke scény
z arény. Býky, jelene, levy a dokonca aj pštrosy sa pokladali
za vhodných protivníkov. Ako sa zdá, fascinácia Rimanov exotickými
zvieratami pochádza z čias, keď sa v meste ešte ukazovali
slony z Kartága ako víťazné trofeje, dlho predtým, než sa
Koloseum postavilo. Rovnako dlhú tradíciu mali zápasy gladiátorov.
Existuje predpoklad, že sa prevzali z etruských pohrebných
ceremoniálov. Gladiátorské zápasy často boli profesionálnou záležitosťou
trénovaných a rovnocenných protivníkov, niekedy však aj
tragickým predstavením, ku ktorému sa proti svojej vôli donútili
zajatci. Niektoré zo zachovaných rímskych amfiteátrov sa aj v súčasnosti
používajú na býčie zápasy. |