Späť

                                                                                                                                           

   

Stavebné práce na bazilike Sagrada Familia (Chráme svätej rodiny) sa začali roku 1884 a trvajú dodnes. Bol koncipovaný ako symbol životnej katolíckej viery a mal sa stať centrom komplexu budov, v ktorých by boli školy a výchovné zariadenia. Nedokončená stavba je na celom svete známa ako hlavné dielo slávneho architekta Antonia Gaudiho. Táto stavba prekvapí každého návštevníka svojou jedinečnosťou. Obrovská, bohato vyzdobená fasáda, zasvätená Narodeniu Pána, predstavuje známe motívy kresťanského umenia a spracúva ich jedinečným, až takmer surrealistickým spôsobom bez toho, aby stratili na úcte a vážnosti. Gaudího práce vykazujú vplyvy maurskej architektúry. Je známe, že bol blízky preraffaelistom a spisovateľom Johnovi Ruskinovi a Wiliamovi Morrisovi. Zaujímal sa o atr nouveau, ale jeho prístup k architektúre je nepochybne veľmi individuálny a nekonvenčný. Gaudí hľadel na stavebné činnosti ako na organický proces: kameň sa stáva životnou formou a ozdoby z neho vyrastajú ako rastliny. Z projektov zhotovoval radšej neostré skice než presné architektonické plány a dával prednosť prítomnosti na stavenisku, aby pozoroval, ako niečo nadobúda podobu, ktorú potom mohol prípadne zmeniť. Nikdy však neprenechával iným uskutočňovanie svojich plánov. Táto pracovná metóda tiež vysvetľuje, prečo chrám Sagrada Familia ostal nedokončený. Gaudí prevzal projekt vo veľmi ranom štádiu roku 1891 a venoval mu veľmi veľa energie. Od roku 1914 odmietal všetky iné staviteľské ponuky. Keď ho roku 1926 zrazila električka a zomrel, ukázalo sa, že pokračovať v stavebných prácach v jeho duchu je nemožné. Vie sa, že Gaudí chcel kostol vybaviť tromi monumentálnymi fasádami, ktoré mali predstavovať Kristovo narodenie, jeho utrpenie a zmŕtvychvstanie. Každá z nich mala mať štyri vysoké veže v štýle fasády o Kristovom narodení, dokončenej v päťdesiatych rokoch. Architekt bol perfekcionalista. Hovorí sa napríklad, že na zobrazenie úteku do Egypta zhotovil s dovolením majiteľa sadrový odtlačok jeho osla. Osol svojím zovňajškom zodpovedal Gaudího predstave o koncipovanom súsoší. Isto by neostalo pri prírodnom sfarbení pôvodných kameňov, keby bol Gaudí mohol kostol dokončiť. Inšpiroval sa prírodnými farbami a formami a rad jeho prác poukazuje na nadmerné používanie najrozmanitejších farebných tónov, materiálov a rôzne opracovaných povrchov. Architekt bol dokonalým umelcom a remeselníkom. Navrhoval nábytok a vytváral železné vráta a zábradlia, ktoré budia úžas. Z jeho stavieb v Barcelone sú obzvlášť pôsobivé dve súkromné vily Casa batlló a Casa Milá.

O pláne dokončiť chrám Sagrada Familia po Gaudího smrti prebiehal rad diskusií. Niektorí sú toho názoru, že by to bolo, akoby sme chceli antickej Venuši prirobiť ruky, a že od  toho zámeru by sa malo upustiť. Iní sa domnievajú, že fasáda znázorňujúca Kristovo narodenie je samostatným oltárnym obrazom. Nedávno bola postavená úplne nová fasáda predstavujúca Kristovo utrpenie, ktorá je miestami celkom nepodobná Gaudího dielu. Tým je však i Gaudího vizionárska sila, ak ju porovnáme s týmito dodatočnými pokusmi dielo dokončiť, ešte nápadnejšia.