Inštitucionálny systém EÚ je svetový unikát. Bol vytvorený na to, aby vznikla rovnováha medzi národnými     a ,,európskymi" záujmami.

    Európska rada  vylaďuje vzájomné postoje členských štátov

    Európska rada sa skladá z prezidentov a predsedov vlád štátov EÚ. Dvakrát ročne sa stretávajú na ,,európskych summitoch", kde     prejednávajú, ako má Európska únia postupovať a riešia problémy, na ktorých riešeniach sa nebolo možné dohodnúť na nižších     úrovniach. V čele je predsedajúca krajina - členské štáty sa striedajú v šesťmesačnom predsedníctve.

    Predsedníctvo v Rade Európskej únie sa strieda v presne určenom poradí:

    1998 prvý polrok - Veľká Británia
    1998 druhý polrok - Rakúsko
    1999 prvý polrok - Nemecko
    1999 druhý polrok - Fínsko
    2000 prvý polrok - Portugalsko
    2000 druhý polrok - Francúzsko
    2001 prvý polrok - Švédsko
    2001 druhý polrok - Belgicko
    2002 prvý polrok - Španielsko
    2002 druhý polrok - Dánsko
    2003 prvý polrok - Grécko

    Európska komisia  zastupuje Európu

    Európska komisia sa skladá z dvadsiatich komisárov, ktorí majú k dispozícii štáb asi 16000 pracovníkov. Ich hlavná činnosť     pozostáva z navrhovania európskej legislatívy, ktorú predkladá Rade ministrov a Európskemu parlamentu a z realizácie toho,
    na čom sa tieto inštitúcie dohodnú (komisia nemôže sama schváliť vlastné návrhy). Komisia taktiež kontroluje, či hrajú členské
    štáty podľa dohodnutých pravidiel.

    Rada ministrov  zastupuje národné vlády

    Rada ministrov je ,,najvyšším" orgánom EÚ tvoriacim zákony - upravuje, schvaľuje alebo zamieta zákony navrhované Komisiou.     Zákony nemôže navrhovať, to je vo výlučnej právomoci Komisie.

    Rada ministrov stále častejšie rozhoduje kvalifikovanou väčšinou. To znamená, že je možné schváliť zákon, s ktorým nesúhlasia     členské štáty, ktoré sú v menšine. V citlivých oblastiach (napr. rozšírenie) musí byť rozhodnutie schválené jednomyseľne, preto aj     oveľa dlhšie trvá, kým sa dospeje k rozhodnutiu.

    Podľa diskutovanej otázky sa Rada schádza ako ,,poľnohospodárska rada", ,,školská rada", ,,telekomunikačná rada", atď. a jej     zasadania sa zúčastňujú príslušní rezortní ministri z jednotlivých členských štátov.

    Kvalifikovaná väčšina

    Na rozdiel od prostej väčšiny majú členské štáty na schválenie opatrení rozdielny počet hlasov podľa ich veľkosti. Na schválenie
    je nevyhnutných 62 hlasov z celkového počtu 78 hlasov.

    Rozdelenie hlasov:
    Francúzsko, Nemecko, Taliansko, Veľká Británia po 10 hlasov, Španielsko 8 hlasov, Belgicko, Holandsko a Portugalsko     po 5 hlasoch, Švédsko, Rakúsko po 4 hlasoch, Dánsko, Írsko, Fínsko po 3 hlasoch, Luxemburgsko 2 hlasy.

    Európsky parlament  zastupuje občanov

    Európsky parlament má 626 členov zo všetkých členských štátov. Je nielen najväčším, ale aj najdôležitejším mnohonárodným     parlamentným orgánom na svete. Členovia Európskeho parlamentu nie sú zoskupení podľa národnosti, ale podľa politických strán.     Najsilnejšími sú skupiny Európskej ľudovej strany a Európskej socialistickej strany. Členovia sú volení na 5 rokov a niektorí     nesúhlasia s členstvom svojho štátu v EÚ.

    Úlohou Európskeho parlamentu je zúčastniť sa na schvaľovaní návrhov Komisie, predkladať pozmeňovacie návrhy a vyjednávať s     Radou ministrov o obsahu konečného textu. Počas rokov sa zmenili Zmluvy a význam názoru Parlamentu rastie.

    Počet členov Európskeho parlamentu:
    Nemecko 99, Francúzsko, Taliansko, Veľká Británia 87, Španielsko 64,Holandsko 31, Belgicko, Porugalsko, Grécko
    25, Švédsko 22, Rakúsko 21, Dánsko, Fínsko 16, Írsko 15, Luxemburgsko 6.

    Európsky súdny dvor  zastupuje zákon

    Pravidlá sa dajú vysvetlovať rozličnými spôsobmi. Keďže však ,,zákony" Európskej únie musia byť uplatňované vo všetkých     členských štátoch rovnako, bolo prirodzené poveriť orgán, ktorý stojí nad záujmami jednotlivých členských štátov, úlohou tieto     zákony správne podávať. Na tento účel bol vytvorený Európsky súdny dvor so sídlom v Luxemburgu. Každý členský štát je     zastúpený jedným sudcom. Súdnemu dvoru pomáhajú súdy prvej inštancie.
    Sudcov Európskeho súdneho dvora menujú členské štáty na 6 rokov. Kandidáti musia mať nevyhnutné znalosti a     skúsenosti. Súdny dvor hrá dôležitú úlohu pri výklade nejasných alebo nerozhodnutých aspektov komunitárneho práva. Napr.
    Súdny dvor vždy rozhodol, že komunitárne právo nemôže byť nikdy napadnuté z pozície medzinárodného práva.

    Európsky účtovný dvor

    EÚ je financovaná z peňazí daňových poplatníkov. Daňoví poplatníci majú právo vedieť, či sú ich peniaze vynakladané dobre.

    Členovia Účtovného dvora sú nezávislí na členských štátoch, ktoré ich menovali. Jednajú ,,v európskom záujme", tak ako Európsky     súdny dvor a Komisia.

    Dvor, v ktorom je každý členský štát reprezentovaný jedným členom, kontroluje účtovníctvo Komisie a vydáva výročnú správu.
    V prípade potreby vydáva taktiež svoje názory ku konkrétnym otázkam.

    Európska investičná banka

    Zodpovedá za vyvážený rozvoj bankovej a finančnej sféry únie. Európska investičná banka spravuje ročný objem kreditov vo výške     20 miliárd euro, čím sa stala najväčšou finančnou inštitúciou sveta.

    Európsky ombudsman

    Je zodpovedný za sprostredkovanie kontaktu medzi občanmi únie a riadiacimi orgánmi. Vyšetruje sťažnosti občanov EÚ na     rozhodnutia a konania orgánov, pričom má právomoci vyžiadať si podklady a dôkazy k rozhodnutiam orgánov únie.